Pas på Ferrari og Audi: Red Bulls F1-motor for 2026 er ‘milevidt foran’
Red Bull er allerede i gang med udviklingen af deres motor til 2026, og tilsyneladende går det rigtig godt.
Red Bull-rådgiver Helmut Marko har forklaret, at de er ‘milevidt foran’ Audi og Ferrari i forhold til udviklingen af deres motor til 2026.
I 2026 træder en række nye regler i kraft, som kommer til at gøre en stor forskel for Formel 1. Her stilles der krav om, at alle hold skifter til en ny motor, der lever op til reglerne.
Konkret er der tale om en overgang til V6-hybridmotorer. Reglerne er blevet indført med henblik på at gøre sporten mere bæredygtig. Derfor er det et krav, at motoren er drives af strøm og bæredygtigt brændstof.
For nylig har Red Bull-teamchef Christian Horner dog opfordret til, at man laver en smule om på reglerne. Det skyldes en frygt for, at kørerne bliver nødt til at skifte ned i gear på langsiderne, for at lade batteriet.
Mercedes-teamchef Toto Wolff har afvist at støtte op omkring dette. Han mener, at det kun skyldes, at Red Bull frygter for, at deres samarbejde med Ford ikke bliver til en succes.
Nu har Marko afvist, at dette skulle være tilfældet. Tværtimod mener han, at både Ferrari og Audi allerede er langt bagud i forhold til udviklingen af de nye motorer.
“Jeg tror ikke, vi er teknisk bagud. Vi har hentet folk fra Ferrari, Mercedes, Renault og Cosworth til motorafdelingen,” sagde Marko til Motorsport-Total.com.
“Vi har Ford som partner. Vi har absolut topfolk til at arbejde på motoren. Og vi har to meget dygtige hoveder til den elektriske side af den.”
“I august kører vi en komplet forbrændingsmotor med MGU-K og batteri. Der er vi milevidt foran Audi, vi er milevidt foran Ferrari, og Mercedes er omtrent på samme niveau.”