Leclercs forvirring over radioen fremhæver Ferraris strategiske udfordringer
Ferraris strategiske udfordringer fortsatte under Spaniens Grand Prix, hvor der opstod forvirring over teamradioen.
Det var vigtigt, at strategien var i orden under løbet på Circuit de Barcelona-Catalunya. Det skyldes, at det er en bane, der slider rigtig meget på dækkene.
Derfor valgte de fleste hold at bruge en strategi med to pitstop. Det adskiller sig fra flere af de øvrige løb, der er blevet kørt i denne sæson. Her har der for flere af kørerne kun været et enkelt stop.
Charles Leclerc måtte starte løbet i pitlane, da der blev foretaget ændringer på hans Ferrari efter en forfærdelige kvalifikation.
Ferrari havde besluttet at starte ham på det hårde dæk. Derfor var han ikke i stand til at finde sin vej op gennem feltet. Det var forventet, at han ville gøre dette, og derfor resulterede det i et tidligt stop.
Det var dog ikke her, at der opstod forvirring. Det var først senere i løbet, hvor der blev skiftet fra bløde til hårde dæk. Her valgte Leclercs ingeniør Xavier Marcos Padros tilsyneladende at ignorere en anmodning fra Leclerc.
“Vi box’er i denne omgang, for at skifte til hårde dæk,” sagde Padros, da der var 23 omgange tilbage.
“Nej. Nej, gutter. Lad os skifte til bløde dæk,” sagde Leclerc, og svaret fra hans ingeniør: “Det er noteret.”
Efter et øjebliks stilhed spurgte Leclerc, om han stadig skulle køre i pit. Her viste det sig, at Ferrari havde valgt at ignorere hans anmodning.
“Ja, køre i box nu. Vi sætter hårde dæk på,” svarede Padros.
Det vidner om, at der stadig er strategiske problemer hos Ferrari. Det var også noget, der havde stor indflydelse på Leclercs sæson sidste år. Flere gange oplevede han nemlig, at strategiske fejlbeslutninger ødelagde hans løb.