Lando Norris afslører enorm svaghed hos McLaren med ekstremt setupvalg
Lando Norris mener, at hans bagvinge kan have haft store konsekvenser for ham. Faktisk mener han, at det kan have kostet ham otte tiendedele af et sekund pr. omgang.
Lando Norris og holdkammeraten Oscar Piastri er gået forskellige veje med hensyn til deres opsætning. Den australske kører valgte en mere traditionel bagvinge, mens Norris valgte en løsning med mere downforce.
Selvom det kan have givet ham bedre præstationer gennem svingene, føler Norris, at det alligevel har kostet ham. Briten mener, at det har kostet ham en del af topfarten i bilen.
Fredag blev Norris slået af sin holdkammerat i kvalifikationen, og lørdag blev han overgået i sprintløbet. Her formåede Piastri at køre sig til en flot andenplads bag Max Verstappen.
Da bilerne gik ind i parc fermé-tilstand fredag, er det ikke tilladt at lave større ændringer på bilerne. Hvis det sker, bliver Norris nødt til at tage en straf.
Dette har Norris naturligvis ikke lyst til, hvorfor han bliver nødt til at få det bedste ud af det. Det indebærer dog, at han må acceptere, at hans topfart er lavere end rivalernes.
“Det vil jeg sige,” sagde Norris ifølge PlanetF1, da han blev spurgt om præstationen på Spa vidner om positiv udvikling hos McLaren.
“Selvfølgelig har resultatet været godt for Oscar. Samlet set har vi nok kæmpet lidt mere med tempoet i forhold til lederne, hvis man sammenligner med, hvor vi var.”
“Jeg tror bare, at vi ikke er i det optimale område mht. downforce. Jeg synes, vi gik lidt for højt. Det koster os nok seks til otte tiendedele alene pr. omgang.”
Hvis man regner andre faktorer med ind i betragtningen, mener Norris, at det kan koste ham helt op til et sekund pr. omgang
“Det er klart, at vi får et anstændig mængde tid tilbage i svingene, så der er altid lidt frem og tilbage. Måske bare ikke nok til at nå et optimalt sted, hvilket er straffen ved kun at have FP1. Ellers ville vi bare sætte bilen i det rigtige vindue,” sagde han.