Haas følger Mercedes’ logik med opgraderinger inspireret af Ferrari

Foto: Shutterstock

Haas valgte at introducere en række større opgraderinger i Austin, selvom der kun er fire løb tilbage i denne sæson.

Årsagen til dette er, at Haas også vil bruge dette koncept i næste sæson. Derfor er de overgået til et Red Bull-inspireret koncept, som bruges af de fleste andre biler i feltet.

Det nye koncept vinker derfor farvel til de såkaldte ‘scalloped sidepods’, som kun blev anvendt af Haas’ VF-23 samt Ferraris SF-23. Begge hold har sagt farvel til dem, og derfor er de afstemt i forhold til udviklingen af det originale koncept.

Desuden har der ikke været nogen grund til at fortsætte med det tidligere koncept på deres VF-23. Det ville nemlig ikke have givet dem mulighed for reel evaluering af konceptet for næste sæsons bil.

Dataene indsamlet i Austin kan derfor ses som en konkurrencefordel for Haas, når de skal lave en detaljeret gennemgang af den aerodynamiske opsætning af VF-24.

Ganske vist levede bilen ikke op til forventningerne. Men teknisk direktør Simone Resta har tidligere understreget, at det sandsynligvis ville være tilfældet. Han har tidligere slået fast, at de store opgraderinger ikke med det samme kunne forløse det potentiale, de vil have på sigt.

Som det også har været tilfældet med Mercedes W14, så handler det om at udvikle på farten. Dermed er holdet ikke tvunget til kun at bygge ud fra data fra simulatoren. I stedet får de nu mulighed for at verificere virkningen af deres opgraderinger under reelle forhold.

I Formel 1, hvor det stort set er forbudt at teste, så er der et stort behov for at eksperimentere på banen. Det er med tiden blevet endnu vigtigere for holdene, for at kunne vurdere, om det går i den rigtige retning. Og derfor kan det være den rette beslutning, Haas har taget.

fredag 8. december 2023

torsdag 7. december 2023

onsdag 6. december 2023

tirsdag 5. december 2023

mandag 4. december 2023