Formel 1 introducere nyt format for kvalifikationen i Ungarns Grand Prix
Ungarns Grand Prix bliver brugt til at teste et nyt kvalifikationsformat, som kan ændre på, hvordan det skal gribes an.
Der vil blive foretaget markante ændringer i kvalifikationen til Ungarns Grand Prix. Det skyldes, at Formel 1 og Pirelli i samarbejde skal teste et helt nyt format.
Ifølge Formula Nerds bliver der indført en række ændringer med henblik på at reducere sportens indvirkning på miljøet.
Derfor kommer det nye kvalifikationsformat til at være baseret på en grundregel om, at der vil være 11 i stedet for 13 tilgængelig sæt dæk. Derudover vil der også blive indført en række andre ændringer.
Oprindeligt var planen, at disse ændringer skulle have været indført ved Emilia Romagna Grand Prix i Imola. På grund af de store oversvømmelser i området, var man nødt til helt at aflyse denne begivenhed.
Derfor er det blevet besluttet at teste det nye format, som har fået navnet Alternative Tire Allocation (ATA), i Ungarn. Det forventes, at endnu en test vil blive udført i Monza i Italien i september.
Helt konkret betyder dette, at hver kører får tre sæt hårde dæk, fire sæt medium dæk samt fire sæt bløde dæk til de tre dage.
Det er dog særligt i forbindelse med kvalifikationen, at der vil blive ske ændringer. Hvis der bliver kørt på en tør bane, vil hver kører have ét sæt af hver dæktype til rådighed.
Det hårde dæk vil kunne bruges i Q1, mens det medium dæk kan bruges i Q2, og det bløde dæk er allokeret til Q3.
Formula Nerds skriver, at der ikke vil være undtagelser for dette. Det eneste, der vil ændre på det, vil være i tilfælde af regnvejr.