Formel 1 formaliserer forbud mod populær testmetode i 2026
FIA har formelt bekræftet, at der er blevet indført et forbud mod det. Det har krævet en ændring af de sportslige regler.
På et nyligt møde i F1-kommissionen er der blevet opnået en aftale om en markant regelændring. Det betyder, at Formel 1-holdene ikke må udføre vindtunnel- eller CFD-arbejde på bilen til 2026 før 1. januar 2025.
Der er endnu ikke meldt noget ud om de tekniske regler for 2026-sæsonen. På trods af dette, har holdene en klar idé om, hvilken retning de skal bevæge sig i.
Med henblik på at sikre, at der ikke er hold, der får et stort forspring, er der nu indført et forbud. Naturligvis handler dette om, at man håber på, at det kan være med til at udligne feltet.
“For at forhindre test, som har til formål at udvikle bilen til 2026-sæsonen, fra 1/12/2023 til og med 1/1/2025, må RWTT (begrænset vindtunneltestning, red.) kun udføres ved hjælp af en model, der i det væsentlige overholder de tekniske forskrifter for 2023, 2024 eller 2025,” lyder det fra FIA.
“Med undtagelse af dyno-test, der sigter mod at udvikle bremsesystemkomponenter med minimal luftkanal, og forudsat at sådanne test ikke samtidig tester (eller på nogen måde giver tilfældige data eller viden om) ydeevnen eller holdbarheden af dele eller systemer, der er klassificeret som karrosseri, må vindtunnelprøvning ikke udføres ved hjælp af bilgeometri, der delvist eller helt er i overensstemmelse med og/eller i det væsentlige er afledt af udkast og/eller offentliggjorte versioner af de tekniske forskrifter eller karrosserigeometrier og koncepter foreslået af FIA.”
Desuden er der også indført et forbud mod, at holdene foretaget CFD-simulering. Dette må først ske, når 2024-sæsonen er overstået
Holdene har naturligvis stadig lov til at lave andre former for arbejde forud for 2026. Er det ikke angivet i de nye regelændringer, er det derfor lovligt.