Fernando Alonso sænkede farten i 45 omgange over problem, der aldrig opstod
Fernando Alonso kørte med reduceret hastighed i over halvdelen af Canadas Grand Prix, fordi holdet havde mistanke om en fejl på bilen.
Teamchef Mike Krack bekræftede efter løbet, at problemet ‘ikke blive til noget i sidste ende’. Derfor havde Alonso ikke behøvet at løfte foden fra speederen.
“Vores data sagde, at vi måske havde et problem med brændstofsystemet,” sagde Krack ifølge Racefans.net.
“Men vi var ikke sikre. Så som en sikkerhedsforanstaltning sagde vi, at det bedste er at spare lidt brændstof og lave ‘lift-and-coast’.
Krack sagde, at det var ‘svært at bedømme’, hvor meget tid det kostede Alonso pr. omgang. Han lagde dog ikke skjul på, at det kostede ham tid.
“Et par tiendedele, formentlig. En eller to, måske,” sagde han.
Alonso blev via radioen instrueret i at øge ‘lift-and-coast’ fra omgang 25. Det var kort efter, at han havde passeret Lewis Hamilton og dermed indtaget andenpladsen.
“Det var en sikkerhedsforanstaltning. Man kan vælge mellem ikke at blive færdig eller at komme med lidt mere. Så vi ville være på den sikre side,” sagde han.
Krack udtalte også efter løbet, at Mercedes tilsyneladende havde misforstået, hvad problemet for Alonso var.
“Jeg tror, Lewis fik at vide, at vi havde et bremseproblem. Vi kiggede på hinanden og sagde: ‘De ved mere om vores bil, end vi gør. Måske vi burde tale med Mercedes’ ingeniører’,” sagde han og bekræftede, at der ikke var problemer med bremserne.
Fejlen kan have kostet Alonso dyrt, da han sluttede 9,5 sekunder efter Max Verstappen. Krack mente dog, at det var hypotetisk at tale om, hvorvidt det kan have kostet ham førstepladsen
“Jeg ved ikke, hvor meget Max pressede. Jeg tror, vi var tættere på end på det seneste, men måske ville presser han mere, hvis vi kom tættere på. Så det er meget hypotetisk,” sagde han.
“Men jeg tror, vi roligt kan sige, at vi ikke faldt tilbage i feltet, som for os er ret vigtig efter Barcelona.”