Efter farlig episode: McLaren-boss indrømmer ‘interessekonflikter’
Efter Canadas Grand Prix har McLaren-boss Andrea Stella givet udtryk for sin utilfredshed med det nuværende system, hvor holdene selv skal overvåge bilernes sikkerhed.
Denne melding kommer i kølvandet på, at Estenban Ocons Alpine-racer kørte med en meget løs bagvinge i Canada. Det blev der gjort opmærksom på under løbet, hvilket har fremhævet en potentiel interessekonflikt.
Under løbet befandt McLaren-kører Lando Norris sig bag Ocon. Det var her, at han opdagede, at bagvingen sad meget løst.
Da han blev mere og mere nervøs, valgte han at informere sit hold om, at det blev ‘værre og værre’. Samtidig blev det meddelt, at det kunne udgøre en potentiel fare, hvis den pludelig faldt af.
Alpine-boss Otmar Szafnauer har forsvaret situationen ved at sige, at deres test havde forsikret dem om, at vingen ikke ville falde af.
I stedet for at udtrykke bekymring for, at den blev mere og mere løs, udtrykte han tilfredshed med, at den blev siddende. Ikke desto mindre har Stella opfordret FIA til at ændre tilgangen til dette.
Han argumenterede for, at holdene ikke selv være ansvarlige for sikkerheden. Her fremhævede han Alpines bagvinge som et eksempel, hvor holdets interesser kompromitterede den overordnede sikkerhed.
“Løbsledelsen overlader på nuværende tidspunkt sikkerheden til holdene,” sagde han ifølge Formula1news.co.uk.
“Det er en vanskelig en, fordi holdene har en interessekonflikt med hensyn til sikkerheden for alle involverede og maksimering af deres egne resultater.”
Han understregede desuden, at han mener, at der bør ske ændringer på dette punkt. Derfor mener han, at det bør være et emne, der tages op ved det kommende møde i Sporting Advisory Committee.