Designere advarer mod at reducere Formel 1-bilens vægt: Vil skabe problemer
På det seneste har der været stor diskussion om, hvorvidt vægten af bilerne i Formel 1 skal reduceres. Nu bliver der advaret mod dette.
I 2026 træder en række nye motorregler i kraft i Formel 1, som vil gøre det endnu sværere at reducere bilernes vægt. Sådan lyder det fra flere ledende designere.
Denne udmelding kommer i kølvandet på, at der har været en dialog om netop dette mellem F1-direktør Stefano Domenicali og FIA-præsident Mohammed Ben Sulayem.
Den nuværende generation af Formel 1-biler, er den tungeste, der nogensinde har været. Bilerne har en vægt på 798 kg, men der er dialog om, hvorvidt vægtgrænsen skal sænkes i fremtiden.
En stor del af vægten stammer fra skiftet til hybride motorer i 2014. Siden da er bilerne dog stort set hvert år blevet tungere.
Introduktion af den såkaldte halo i 2018, har også medført, at vægten er blevet forøget. Det samme gør sig gældende for indførslen af hjulbeskyttere i 2022.
James Allison, der er teknisk direktør hos Mercedes, mener at det bør være op til holdene at løse. Dermed vil de stå med ‘svære beslutninger’ om, hvad de skal inkludere i bilen.
Også Dan Fallows, der er teknisk direktør hos Aston Martin, har udtalt sig om dette. Han mener, at det vil kunne skabe problemer for holdene.
“Der er ting, som vi sandsynligvis kan gøre med reglerne for at hjælpe,” sagde han ifølge RacingNews365.
“At reducere vægtgrænsen er en måde at gøre det på. Men vi er nødt til at sikre, at vi ikke går på kompromis med sikkerheden på nogen måde, hvis vi gør dette.”
“Der er ting arkitektonisk, vi kunne gøre, som ville hjælpe. Men det bliver bestemt en udfordring. Og der er ingen tvivl om, at med reglerne for motorenheden, gør udfordringen endnu større.”