Christian Horner forklarer hvordan Mercedes fik indflydelse på Red Bull-strategi
Red Bull-teamchef Christian Horner har afsløret, at Mercedes fik Red Bull til at ændre på sin strategi ved Storbritanniens Gran Prix.
En sen Safety Car gav Red Bull muligheden for at trække Max Verstappen ind. I denne forbindelse skiftede de til bløde dæk, som skulle give ham en fordel på de sidste omgange.
Inden da stod Red Bull i et dilemma, da de havde svært ved at vælge de rette dæk. Det hårde dæk blev overvejet, men Red Bull var i tvivl om, hvorvidt Verstappen kunne skabe ordentlig varme i dem.
Det viste sig at være en god idé at sætte bløde bil på hollænderens bil. Bag ham lå Lando Norris, som fik hårde dæk på sin bil. Derfor måtte han meget intenst forsvare sin andenplads mod Lewis Hamilton, der også havde fået bløde dæk på.
Verstappen formåede at slå et hul ned til Norris, der derfor ikke fik DRS. Mod slutningen af løbet, blev dækkene for varme, og Red Bull-stjernen begyndte derfor at miste tid.
En af årsagerne til, at de bløde dæk blev valgt, var en udmelding fra Mercedes-kører George Russell. Han var starte på det bløde dæk, og havde via radioen meddelt, at han var imponeret over fart og slid.
“Vi forventede, at det ville blive et medium-hårdt løb, men på grund af Russells præstation på bløde dæk, ændrede vi vores strategi,” sagde Christian Horner ifølge RacingNews365.com.
“Især med en Safety Car med 16 omgange tilbage, følte vi, at det bløde dæk ville give Max den bedste mulighed for at bryde DRS-effekten.”
Til Verstappens held havde Norris mere fokus på at holde Hamilton bag sig, end at nå op til Red Bull-køreren. Dermed kunne han relativt hurtigt få slået et hul ned til briten.