Årsagen til Charles Leclercs blackout i Brasilien kommer endelig frem
Charles Leclerc måtte udgå efter en kollision med barrieren på formationsomgangen i Brasilien. Nu har årsagerne set dagens lys.
Charles Leclerc måtte se til, mens sensoren, der skulle advare hans SF-23 om funktionsfejl, ikke blev isoleret af sikkerhedssystemerne.
Det skyldtes, at problemet opstod under formationsomgangen ved en meget lav hastighed.
På grund af den lave hastighed var de forskellige systemer, der skulle beskytte bilens mekanik, ikke slået til.
Det er naturligvis blev identificeret som et hul, som nu er blevet lukket, så det ikke sker igen.
Ferrari har lavet en nærmere undersøgelse af problemet. Her er det kommet frem, at det tekniske problem, der ‘slukkede’ for Leclercs bil, var den lave kørehastighed. Det skriver ScuderiaFans.com.
En sensor havde registreret et formodet problem, hvilket udløste en ‘gendannelse’ af bilens hydrauliske system.
Som et resultat af dette, blev hans køretøj fastlåst, turboen slukkede og gearkassen stoppede med at fungere.
Derfor endte Leclerc med at være passager i sin egen bil, og han kunne intet gøre.
Den lave hastighed havde stor indvirkning på sikkerhedssystemerne, hvorfor den ikke aktiverede centralenheden, hvilket kunne have forhindret hans ulykke.
Med andre ord, var det en række tilfældigheder, der førte til Leclercs ulykke.
Selvom det skete med lav hastighed, var Leclerc alligevel nødt til at trække sig fra løbet i Brasilien.
Efterfølgende har Ferrari-teamet taget et nærmere kig på hans bil, så de kan lukke det hul, der forårsagede den bizarre ulykke.
Derfor skulle det røde hold gerne have sikret, at en sådan situation ikke kan ske igen.
Nu skal Leclerc forsøge at få mest muligt ud af det kommende løb i Las Vegas.
Her er der en chance for, at han kan hjælpe Ferrari med at overtage 2.-pladsen i konstruktørmesterskabet. Der er nemlig kun 20 point mellem dem og Mercedes.