Disse Formel 1-kørere kunne have vundet konstruktørmesterskabet på egen hånd
Det sker ikke ofte, men kørere kan nogle gange have en så dominerende sæson, at deres pointtal er nok til at slå det andetplacerede team i konstruktørernes mesterskab.
Max Verstappens dominerende sæson markerer sjette gang i dette århundrede, at en kører har samlet nok point i kørernes mesterskab til at overgå runner-up i konstruktørernes stilling.
Hollænderen har haft statistisk set den mest dominerende sæson i Formel 1’s historie og har sat en ny sejrsrekord målt i procent, der overgår Alberto Ascaris præstation fra 1952.
Men hvornår er det sket i nyere tid, hvor en enkelt kørers indsats ville have været nok til at afværge udfordringen fra det næstbedste team?
Lewis Hamilton – 2020
Formel 1-sæsonen 2020 var det sidste år, hvor Mercedes dominerede F1-feltet, hvilket de havde gjort siden indførelsen af nye regler i 2014.
W11, som de stillede op med den sæson, betragtes som en af de bedste biler i F1’s historie og er bredt anerkendt som den hurtigste nogensinde.
Hamilton vandt 11 ud af de 16 løb, der blev afholdt det år under Covid og stod på podiet 14 gange.
Han afsluttede året med sit syvende verdensmesterskab og samlede 347 point.
Red Bull sluttede som nummer to i stillingen det år og tog to sejre med Verstappen, men med 319 point kunne deres to køreres samlede pointhøst ikke hamle op med Hamiltons indsats i løbet af året.
Sebastian Vettel – 2013
Det sidste år før turbo-hybrid-æraen begyndte var det ren dominans fra Sebastian Vettel, der satte rekord for flest sejre i træk – en præstation, der stod indtil Verstappen overgik den sidste sæson og igen i år.
Vettels fjerde og sidste F1-titel var en liga for sig, da han triumferede i 13 af de 19 løb, herunder hvert af de sidste ni Grand Prix’er i sæsonen.
Den tyske kører sikrede 394 point i løbet af året for at slå sin egen rekord sat to år tidligere.
Vettel oplevede et enkelt uheld og to fjerdepladser i løbet af sæsonen, men ud over det var han på podiet i hvert løb.
Mercedes sneg sig lige forbi Ferrari på andenpladsen i stillingen det år, men med kun 360 point, kunne det ikke udfordre Vettels samlede point.
Michael Schumacher – 2004
Michael Schumachers sidste titelvindende sæson i Formel 1 i 2004, så ham vinde 12 ud af de første 13 løb i sæsonen, hvilket cementerede hans mesterskabsjagt.
Tyskeren triumferede kun en gang mere i de sidste fem løb, men hans indsats var nok til let at afværge en titeludfordring fra sine rivaler.
Schumachers samlede syv F1-titler stod uovertruffen i 16 år, indtil Hamilton spejlede hans præstationer.
Han samlede 148 point (under det gamle pointsystem, hvor 10 point blev tildelt for sejr), mens andenpladsen i konstruktørernes mesterskab gik til BAR, der stillede op med Jenson Button og Takuma Sato. De endte tilsammen med 119 point.
Michael Schumacher – 2002
Schumachers anden optræden på denne liste kommer fra hans femte titelvindende sæson. Året hvor han matchede Juan Manuel Fangios mesterskabstal fra 1957.
Det var en virkelig dominerende sæson for Schumacher og forbliver den eneste sæson i F1’s historie, hvor en kører stod på podiet i hvert løb.
Med 11 løbssejre, fem andenpladser og en tur til tredjepladsen, så kunne Schumacher let vinde titlen. Han havde Rubens Barrichello som holdkammerat hos Ferrari, der sluttede året som nummer to.
I konstruktørernes mesterskab scorede Williams 92 point for at slutte som runner-up, men holdets samlede point kom ikke i nærheden af Schumachers 144, der sikrede ham endnu et mesterskab.
Michael Schumacher – 2001
Efter at være blive udfordret af Mika Hakkinen året før sin første titel med Ferrari, var 2001 det første år, hvor tyskeren let kørte til et mesterskab med det italienske hold.
Schumacher oplevede to uheld i løbet af året og sluttede fjerde i Italien, men ellers var han på podiet i hvert løb.
Med ni sejre i løbet af sæsonen samlede Schumacher 123 point i 2001.
McLaren var stadig Ferraris nærmeste konkurrent på det tidspunkt, men med Hakkinen og David Coulthard ved rattet producerede de kun 102 point til sammen.
Schumacher afsluttede året med en betydelig føring i stillingen, da han havde næsten dobbelt så mange point som Coulthard på andenpladsen.
Kimi Raikkonen – 2007
Kimi Raikkonens eneste F1-titel i 2007 kom i hans første sæson for Ferrari og i slutningen af en årelang kamp med McLaren.
McLaren stod selv over for flere udfordringer det år med rookie Lewis Hamilton og Fernando Alonso, der kæmpede om herredømmet.
Men et mere presserende problem var på tegnebordet, da det senere viste sig, at McLaren havde adgang til Ferraris bildesigns, hvilket udløste en af de største skandaler i F1’s historie.
McLaren blev i sidste ende smidt ud af konstruktørernes mesterskab, men ville have scoret 218 point, hvis det ikke var for straffen.
Raikkonen vandt sæsonen med 110 point, mens BMW Sauber blev skubbet op på andenpladsen med 101 point på grund af McLarens diskvalifikation.