Red Bulls tekniske direktør afliver rygterne om ‘magien’ bag RB19
Selvom holdet har fået stor ros for deres DRS, mener Red Bulls tekniske direktør, at der ‘ingen magi’ er i det.
Red Bull har til denne sæson formået at udvikle et meget effektivt DRS-system, hvilket har været meget omtalt emne.
Blandt andet har Lewis Hamilton rost systemet, som han har kaldt for ‘vanvittigt’. Mercedes-teamchef Toto Wolff har også rost det, men han kaldte det i stedet ‘mega’.
Et godt bevis på dette, var i Belgien, hvor Hamilton ifølge Auto Motor und Sport var hurtigst gennem Eau Rouge. Her blev han mål til at køre 313,4 km/t, mens Verstappen blev målt til 307,2 km/t.
Anderledes forholdet det sig på Kemmel-langsiden, hvor DRS var i spil. Her var Verstappen hurtigst med en topfart på 338,8 km/t, mens Hamiltons måtte nøjes med en tophastighed på 333,0 km/t.
Pierre Waché, der er teknisk direktør for Red Bull, mener ikke, at der er nogen magi forbundet med holdets DRS. Derimod mener han, at det er hele RB19-designet, der fungerer rigtig godt.
“Der er ingen magi i vores DRS. Det åbner ikke engang mere end de andre hold,” sagde han til L’Equipe ifølge PlanetF1.
“Dens effektivitet kan ganske enkelt spores tilbage til konceptet med vores bil. Når vores vinge er lukket, har vi ikke for meget træk. Når vores kørere åbner den, får han meget mere fart.”
“Vores styrke er rent aerodynamisk,” lød det også fra Waché.
Waché mener i stedet, at hemmeligheden bag Red Bulls succes i 2023 er gulvet. Derfor mener han ikke, at succesen kan tilskrives deres DRS.
“På RB19 ville en større DRS ikke give mening, fordi det ville øge den aerodynamiske luftmodstand,” sagde han.
“Optimering skal ske gennem gulvet, som ikke må stå imod, når DRS er åben.”