Video: Vanvittig ingeniørkunst bag den første Formel 1-motor med 20.000 RPM
Den havde en fantastisk lyd, men den var desværre ikke særlig pålidelig. Derfor er den ikke længere i brug.
Formel 1-fans har altid haft glæden af lyden af en V8-, V10- eller V12-motor. Blandt disse motorer er det kun ganske få, der har opnået mere end 20.000 RPM. Et eksempel på en sådan motor, var den, der blev brug af Williams i 2006.
Konkret er der tale om en Cosworth CA2006, som var den første Formel 1-motor, der opnåede 20.000 RPM. I dag er bilerne udstyret med hybride V6-motorer, der sagtens kan klare det samme, men som er begrænset til 15.000 RPM.
Cosworth-motoren kunne levere 755 hestekræfter ved 19.250 RPM. Den var særdeles kraftfuld, men desværre var den ikke særlig pålidelig. Både Nico Rosberg og Mark Webber kæmpede en brav kamp i den sæson, men den var ganske enkelt ikke pålidelig nok.
I 2006-sæsonen dikterede de tekniske regler for V8-motorer, at den maksimalt måtte have en slagvolumen på 2,4 liter. Desuden skulle den have en maksimal boring på 3,85 tommer. Ud fra dette var det relativt nemt for Cosworths ingeniører at lave en motor, der kunne præstere 20.000 RPM.
På trods af, at det var svært at øge drejningsmomentet på grund af den begrænsede slagvolumen, var det nøglen til at få mere kraft at få motoren til at køre højere med omdrejninger.
Den blev gjort brug af titaniumlegeringer til at lave plejlstænger, mens smedet aluminium blev brugt til stemplerne. Dette lette, men stærke materiale gjorde det muligt for stemplerne at køre ved højere omdrejninger, hvilket til sidst beskadigede andre motorkomponenter.
I dag er det ikke motorer med 20.000 RPM, der bliver brugt i Formel 1. Det skyldes, at sporten har rettet fokus mod at skabe mere bæredygtige motorenheder. Derfor er det en 1,6-liters turboladet hybrid V6-motor, der anvendes.
I 2026 vil der igen blive indført en række nye motorregler i et forsøg på at gøre sporten grønnere.